שינוי הפורמט של הבחינה הפסיכומטרית

שינוי הבחינה הפסיכומטרית

הבחינה המשמשת להערכת סטודנטים טרם הקבלה ללימודים גבוהים עברה לא מעט שינויים לאורך השנים. במאמר הבא נסביר כיצד באים לידי ביטוי השינויים האחרונים ומה השפעתם על הסטודנט

פסיכומטרי הוא השם הנפוץ של בחינה המשמשת להערכת כישורים של אדם ביחס ליכולותיהם של אנשים אחרים. הבחינה היא כלי לסינון בין סטודנטים ומועמדים לאקדמיה או למוסדות השכלה גבוהה. הבחינה מעריכה כישורים מנטאליים וקוגניטיביים ובין המבדקים הנפוצים ניתן לראות התייחסות לנושאים כגון חשיבה מספרית, מרחבית ומילולית. הבחינה היא חלק בלתי נפרד ממסלול הלימודים של צעירים בישראל וזאת על אף טענות סותרות בדבר האפקטיביות שלו.

החל מחודש אוקטובר 2012 נכנסו לתוקף לא מעט שינויים בפורמט המוכר של הבחינה. למרות שאיפה ודרישה לביטול פסיכומטרי, כיום עדיין מתבצעים קורסים של הכנה לפסיכומטרי עבור תלמידי תיכון, חיילים משוחררים וצעירים בגילאים שונים. קורסים אלו מותאמים למבנה הקיים של הבחינה והם מאושרים על ידי האוניברסיטאות והמכללות.

שינויים לפי פרקים

אלו השינויים העיקריים שניתן לזהות בבחינות ההערכה, על פי הפרקים הבולטים:

א. חיבור – הפרק של חיבור בעברית דורש כיום קריאה של קטע ולאחר מכן חיבור בן 20-30 שורות. הזמן המוקצב עבור פרק זה עומד על 30 דקות ובדיקת הקטע מתבצעת על ידי שני מעריכים, המשתמשים בשני פרמטרים: תוכן החיבור שנכתב וצורת הכתיבה ולשון המלל. החיבור הוא רבע מהציון המילולי של הבחינה ולא ניתן להפרידו מהפרק הכללי.

ב. הפרק המילולי – מספר השאלות בכל פרק של הבחינה החדשה ירד. לפיכך, הפרק המילולי כבר אינו מכיל כיום שאלות של החלפת אותיות ושאלות על מילים וביטויים. ישנו תת נושא חדש בשם “הבנה והסקה” הכולל את יחידת ההיגיון, כאשר בכל מקרה מספר השאלות בפרק המילולי כולו עומד על 22 בלבד.

ג. הפרק הכמותי – זהו הפרק ממנו רוב הנבחנים חוששים. בבחינה החדשה החלק של השוואה כמותית נגנז, ומספר השאלות ירד ל-18.

ד. אנגלית – סוגי השאלות באנגלית לא משתנים בפסיכומטרי החדש, אך מספר השאלות עומד על 21-22.

שינויים בהרכבי הציון

הדבר החשוב ביותר בבחינה פסיכומטרית הוא הציון. השינויים שנכנסו לתוקף משפיעים גם על שקלול הציון, בעיקר בשל העובדה שנוספו שני ציונים חדשים: ציון בדגש ריאלי וציון בדגש הומאני. הציונים הללו מצטרפים אל הציון הרגיל ונשלחים אל מוסדות הלימוד לצורך הערכת הסטודנט. בנוסף, תכניות הלימודים יוכלו לבחור לאיזה ציון להתייחס. מי שכבר יודע מה הוא צפוי ללמוד יכול להפיק את המרב מהשינוי הזה ולמקד משאבים בקריירה המתאימה עבורו.

שינוי הפורמט של הבחינה הפסיכומטרית

שינוי הפורמט של הבחינה הפסיכומטרית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *