לימודי חינוך והוראה בישראל

בעבר, להיות מורה היה מקצוע נחשק ונפוץ, והמרדף אליו היה גבוה. עם השנים, התפתחות מערכת החינוך ושינוי פני הדור, מקצוע ההוראה הפך להיות מקצוע הרבה יותר מאתגר אך כזה ששכרו בצידו, גם מבחינת שעות העבודה ובעיקר מבחינת הסיפוק והתגמול הרגשי שבעבודה. כיום, האנשים הפונים לתחום החינוך הם אנשים שהתחום בוער בליבם ובנפשם, אנשים המרגישים שהם רוצים לחולל שינוי במערכת, להשפיע ולעצב נפשות צעירות, לסייע למערכת החינוך להשתפר וגם להנות מההטבות המגיעות עם להיות מורה כמו ימי עבודה המסתיימים מוקדם, חופשים מרובים וכמובן- החופש הגדול בו המורים נהנים ממשכורת במשך חודשיים שלמים של חופש. מקצוע ההוראה מתאים מאד גם להורים המעוניינים לבלות זמן רב עם ילדיהם, שכן שעות וימי העבודה של המורה זהים לשעותיהם של הילדים.

 היכן לומדים?

בכדי לעסוק בהוראה צריך לבצע שני תהליכים, ראשית, ללמוד תואר ראשון בחינוך (או במגוון נושאים אחרים התואמים לנושא) ולאחר מכן ללמוד ולהבחן על מנת לקבל תעודת הוראה. תהליך כזה אמנם לוקח כמה שנים אך לאחר מכן אפשר להתחיל לעבוד מיד ואין ספק שלעולם לא יהיו מספיק מורים בארצנו, לכן עבודה ניתנת למציאה בקלות רבה. את לימודי החינוך או תעודת ההוראה ניתן ללמוד במקומות שונים ברחבי הארץ כמו “אורנים- המכללה לחינוך”, “מכללת בית ברל”, “סמינר הקיבוצים”, “מכללת אחווה”, “מכללת דוד ילין”, האוניברסיטה הפתוחה ושלל האוניברסיטאות בישראל (אוניברסיטת חיפה, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב ועוד). לימודי החינוך כתואר ראשון ולימודים לתעודת הוראה הם שונים במהותם וכך גם עלותם משתנה. לימודי חינוך בדרך כלל יארכו כ- 3 שנים עד לתואר המיוחל ולימודים לקבלת תעודת הוראה יכולים לקחת אף פחות משנה.

 התחומים השונים הנלמדים

במהלך הלימודים נוגעים התלמידים בכל תחומי החינוך. ראשית ילמדו מקצועות בסיסיים (כאשר בהמשך ניתן לבחור את המקצוע בו אתה רוצה להתמחות ולהתמקצע בו ) ובנוסף לאותם מקצועות גם נלמדים ישומי מחשב ופיתוח תוכניות לימודים. שנית, נלמדות שיטות לימוד; כיצד נכון להעביר חומר, איך לתכנן את מערך הלימוד, איך מעצבים סביבת לימודים, כיצד מעריכים את הישגי התלמיד  וכו’. בנוסף, ואולי החשוב מכל, נלמדת האינטראקציה הנכונה עם התלמידים. כיצד לפנות אליהם, איך לדבר איתם, איך אוכפים משמעת בשיעורים ובבתי הספר,  פסיכולוגיה של החינוך, ניהול בתי ספר, מדעי החברה ועוד. תנאי הקבלה לתוכניות הלימודים משתנים בין מוסד למוסד אך לרוב הם מסתמכים על ציון פסיכומטרי, ממוצע של תעודת הבגרות וראיון או חיבור קבלה קצר עם המועמד.

 חינוך והוראה כמקצוע לחיים

כיום, רוב האנשים הניגשים ללימודי חינוך מאמינים במקצוע הזה כשליחות ובאמת מעוניינים לחולל שינוי משמעותי. בהתאם לזאת, רוב האנשים שיבחרו ללמוד את המקצוע, יבחרו גם לעסוק בו בעתיד. ניתן לקחת את המקצוע לכיוונים שונים ומגוונים כמו חינוך לגיל הרך, חינוך מיוחד, חינוך בית ספרי, חינוך בלתי פורמלי, חינוך מבוגרים, יעוץ חינוכי ועוד. לאחר שסיימתם את לימודיכם, בחרו את התחום בו מצאתם הכי הרבה עניין והמשיכו להתפתח שם. גם לאחר תום לימודי החינוך וההוראה תוכלו להמשיך ולקחת קורסים והשתלמויות ולפתח תחום אחד מסוים בתוך החינוך אשר קוסם לכם כקריירה ארוכת שנים.

לימודי חינוך והוראה בישאל