לימודים בארץ או לימודים בחול ?

לימודים בישראל או בחו”ל, איפה כדאי?

בעולם של היום, לימודים אקדמאיים הם כמעט חובה למי שרוצה ליהנות מקריירה מתגמלת באמת, ואכן הביקוש אליהם הולך וגובר – ומוליד גם היצע מתרחב ללא הרף, שמצד אחד מאפשר לכל אחד למצוא אפיק לימודים כלבבו, אך מצד שני עלול גם לעורר התלבטויות קשות.
בפרט קיימת ההתלבטות לגבי מקום הלימודים, כלומר האם ללמוד בחו”ל או שמא “להסתפק” בלימודים בישראל.

המחיר

לימודים אקדמאיים (בין אם מדובר על לימודים בישראל ובין אם בחו”ל) נחשבים להשקעה משתלמת מאוד, אולם באופן טבעי כשצריך להחליט איפה ללמוד ישנו משקל נכבד לסוגיית המחיר. ככלל, לימודים בחו”ל הם יקרים יותר מלימודים בארץ, ובפרט למי שבוחר במכללה או אוניברסיטה יוקרתית בארה”ב (אם כי במדינות מסוימות באירופה, וביניהן למשל גרמניה, ניתן ליהנות מלימודים אקדמאיים בעלות נמוכה במיוחד). בנוסף למחיר הלימודים עצמם ישנה כמובן המחיה השוטפת, כשלמי שבוחר בלימודים בישראל ישנה, בחלק מהמקרים לפחות, האופציה להישאר בבית ההורים ולחסוך סכומים נכבדים.

תמיכה מהסביבה או חוויה כוללת

פרמטר נוסף שיש לקחת בחשבון כשמתלבטים בין לימודים בישראל לבין לימודים מעבר לים הוא התמיכה אותה מקבלים מהסביבה כשבוחרים באופציה הראשונה – אל מול ההזדמנות לחוות חוויה מלהיבה כשבוחרים באופציה השנייה. בארץ קל יותר ללמוד: הסטודנטים נמצאים בסביבה מוכרת (גם כשמדובר במי שגדל ברמת הגולן ובחר ללמוד באוניברסיטת בן גוריון), המשפחה והחברים קרובים וישנם את כל התנאים להתרכז בלימודים ולהפיק מהם את המרב. כשנמצאים בחו”ל, על הקשיים הטמונים בלימודים אקדמאיים נוסף האתגר להסתגל לסביבה חדשה ולהתמודד עם מצבים חדשים ללא תמיכת המשפחה והחברים. מצד שני, מי שצולח משוכה לא פשוטה זו זוכה לא רק לתואר אקדמאי ולידע יקר ערך שצבר במהלך הלימודים אלא גם לכלים רבי חשיבות שפיתח תוך כדי התמודדות.

הרמה הגבוהה של לימודים בישראל

לימודים בישראל, גם בעידן של קיצוצים בתקציבי ההשכלה הגבוהה ובריחת מוחות, הם לימודים איכותיים להפליא – וכך למשל הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב נחשבת לאחת הטובות בעולם, לימודי הרפואה בארץ מתאפיינים ברמה גבוהה מאוד והטכניון הוא שם דבר בתחום הטכנולוגיה.
מצד שני, ישנם תחומים ספציפיים בהם ללימודים בחו”ל ישנו יתרון מבחינת הרמה: למשל, מי שרוצה להתמקצע בתחום האופנה יצא נשכר אם ילמד באיטליה, וגם לימודי מנהל עסקים בארה”ב, במכללה או אוניברסיטה יוקרתית, פותחים הרבה יותר דלתות מאשר לימודים מקבילים בארץ.
במקרים אחרים דווקא קל יותר להתקבל ללימודים בחו”ל מאשר בישראל, וכך למשל רבים מבין השואפים להיות רופאים (או רופאי שיניים) עושים זאת במדינות מזרח אירופה מאחר שרף הקבלה בארץ הוא גבוה במיוחד.

איפה העתיד שלכם?

בעולם שזה מכבר הפך לכפר גלובלי, צעירים רבים אינם מרגישים חובה לחיות כל חייהם במקום בו נולדו, ובפרט כשמדובר באקדמאים ישראלים היוצאים לנסות את מזלם במדינות אחרות.
למי ששוקל אופציה זו מומלץ לבחון גם אפשרויות לימודים בחו”ל, שכן זו הזדמנות טובה להתנסות בחיים מחוץ לגבולות ישראל.

לימודים בארץ או לימודים בחול ?

לימודים בארץ או לימודים בחול ?