לימודי קבלן רשום

כל מה שצריך לדעת על קורס קבלן רשום

קבלן בניין אחראי על עבודת הבנייה של מבנים, על עבודות תשתית של חלקי מבנים או על חלקים ספציפיים בתהליך ההקמה. רוב הקבלנים פועלים באופן עצמאי ומנהלים מספר מצומצם של עובדים, אך לא מעט אנשי מקצוע מעדיפים להצטרף דווקא אל חברות הבנייה הגדולות. בישראל אחראי רשם הקבלנים במשרד השיכון על ניהול פנקס בו מופיעים כל הקבלנים הרשומים. הרשם מנפיק לכל קבלן רשום רישיון שנתי וקבלן רשאי לבצע רק עבודות שהיקפן הכספי או מהותן מבחינה מקצועית אינם חורגים מהתחום שנקבע לו בסיווג.

כפי שניתן לראות, הסיווג של הקבלן הוא חלק חשוב בהכשרה שלו. הסיווג משפיע על הפרויקטים שהוא יקבל, על אפיקי ההתקדמות ועל הפוטנציאל הכלכלי. על מנת להירשם בתור קבלן לפי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, יש צורך בקורס הכפוף לתכנית לימודים מסודרת ומוגדרת של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

מה כולל קורס קבלן שיפוצים?

יש הבדלים בין קורסים המיועדים עבור אנשי מקצוע בתחום הבנייה. כל הבוגרים של קורס קבלנים מקבלים תעודת הסמכה המהווה תנאי לרישום כקבלני שיפוצים על ידי רשם הקבלנים בענף, בעוד חלק יעדיפו להתמחות בתפקיד של קבלן איטום. בנוסף, נושאי הלימוד משתנים בהתאם למוסד הלימודים, להיקף הקורס ולאוריינטציה המקצועית הנדרשת.

אלו נושאי הלימוד העיקריים שבכל זאת משותפים לקורסים כאלה:

–          חומרי בנייה ותורת הבנייה

–          גמר בנייה

–          חישוב כמויות לשימוש בחומרי גלם שונים

–          קריאת תכניות

–          ניהול ביצוע וניהול עסקי של פרויקט בנייה

–          חוקים ותקנות

–          כללי בטיחות ואמצעי זהירות

–          מתן עזרה ראשונה

–          ביצוע תחשיב ומחיר של עבודות בנייה

לימודי קבלן כוללים שורה ארוכה של מבחנים בהם נדרשים ניגשים לעמוד. בניגוד למה שנהוג לחשוב, קריירה בענף הבנייה לא תלויה רק בכישרון אישי או במוטיבציה. המדינה מקפידה על הכשרת קבלנים היות והיא מודעת לרמת הסיכון שהם לוקחים על עצמם. העבודה של הקבלנים כפופה לחוקים ברורים וכבר במהלך הלימודים הם עוברים מבחנים על קריאת תכניות, מלאכות גמר, בטיחות והגשת פרויקט בעבודות שיפוץ.

משך הקורס ותנאי קבלה

רוב הקורסים המיועדים עבור אדם המעוניין להירשם על פי חוק בתור קבלן נמשכים 330 שעות. תנאי הקבלה אינם אחידים, אך הדרישות ברוב הקורסים הן 10 שנות לימוד מלאות, מעבר מבחן בהבעה עברית ומתמטיקה והפניה מטעם מרשם הקבלנים. גם ניסיון מעשי של מעל 5 שנים בעבודות שיפוצים מהווה תנאי חשוב, כאשר לרוב נערכים בשלבים הסופיים ראיונות אישיים מטעם מוסד הלימודים לצורך מתן אישור של ועדת הקבלה.

אפשרויות התעסוקה עבור בוגרי הקורסים רבות ומגוונות. אפשר כאמור להשתלב בתחום הבנייה באופן עצמאי או להצטרף אל חברות הבנייה הגדולות, בתור קבלן מומחה עם ידע פרקטי ויעיל.

לימודי קבלן רשום

לימודי קבלן רשום

4 thoughts on “כל מה שצריך לדעת על קורס קבלן רשום

  1. יש לי כמה שאלות על לימוד קבלן רשום ומה התנאיים לקבל. אותי

Comments are closed.