לימודי אדריכלות בישראל ואדריכתות כקריירה

אדריכלות, המקצוע הנקרא גם “אומנות הבנייה” הוא מקצוע מבוקש ויוקרתי אשר הלך והתפתח בעשורים האחרונים וכיום נחשב לאומנות של ממש. כאשר ניגשים ללמוד אדריכלות, ברוב המקרים, הלימודים ישולבו בד בבד עם לימודי עיצוב פנים מכיוון שאלו מקצועות המשלימים אחד את השני. לאחר הלימודים תוכלו לבחור אם ברצונכם להמשיך לכיוון האדריכלי או לכיוון העיצובי, או שתבחרו לשלב את שני המקצועות ולעשות את שתי הפעולות עבור הלקוחות שלכם. לימודי אדריכלות הם לרוב לימודי תואר אקדמי המשלבים גם לימודים מעשיים ביחד עם תוכן עיוני ובחלק ממוסדות הלימודים גם התמחות לאחר תום הלימודים. תואר זה הוא תואר המתאים לאנשים האוהבים ונמשכים לאסתטיקה, אנשים היודעים לעצב מציאות וחלל, אנשים המבינים וכמהים להרמוניה ואנשים המסוגלים לראות גם את התמונה הגדולה וגם את פרטיה הקטנים ביותר.

המוסדות המלמדים אדריכלות וארכיטקטורה

את התואר “אדריכלות ועיצוב פנים” ניתן ללמוד במוסדות שונים ברחבי הארץ כמו “האקדמיה לאומנות ועיצוב – בצלאל” בירושלים, “שנקר- בית הספר הגבוה להנדסה ועיצוב” ברמת גן, “המכון הטכנולוגי HIT” בחולון, “המרכז האקדמי ויצו” בחיפה, “המכללה האקדמית ספיר” בשדרות, “המכללה למנהל” בראשון לציון, אוניברסיטת תל אביב ועוד. בכל אחד מן המקומות תוכנית הלימודים ואף משך הלימודים מעט שונה, ובהתאם לכך גם עלות התואר. יחד עם זאת, תנאי הקבלה ברוב המקומות הם די דומים ויצריכו מן התלמיד תעודת בגרות מלאה, ציון פסיכומטרי (בדרך כלל גבוה מ-550 נקודות) או בחינות פסיכוטכניות הנערכות במוסד עצמו, ואף ראיונות קבלה או מבחני מיון. חלק מן המקומות אף יבקשו מן המועמד להציג תיק עבודות אותו הכין למטרות קבלה. במקצועות העיצוב, משך הלימודים יהיה ארבע שנים, ובמקצוע אדריכלות משך הלימודים יהיה לרוב חמש שנים (תקופת זמן שאינה כוללת את תקופת ההתמחות בהמשך)

תוכנית הלימודים

ברוב מוסדות הלימוד, תוכנית הלימודים תבוסס על כמה עקרונות: לימודים עיוניים, המלמדים את התלמיד על ההיסטוריה של האדריכלות, אדריכלים גדולים ומפורסמים, תכנים עיוניים על כלי העבודה ועל התפתחותם במהלך הזמן ועוד. לאחר לימודי הבסיס, יעמיקו התלמידים את השכלתם בתחומים השונים- חומרי העבודה, שיטות העבודה, קווים, צורות, צבעים, סגנונות אדריכלות שונים בתרבויות שונות בעולם ועוד. במהלך הלימודים יגעו התלמידים בכמעט כל אחד מן הנושאים הבאים: עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי, אדריכלות מבנים, אדריכלות נוף ועוד. חלק נוסף בלימודים יכלול התנסויות מעשיות והכנת פרויקטים מרובים עד לפרויקט הגמר. במהלך התנסות זו יזכו התלמידים להתרשם זה מעבודותיו של זה ולקבל ביקורת והכוונה מן המרצים שלהם.

אדריכלות כקריירה

לאחר הלימודים, ניתן לפתח את התחום לכמה תחומים נפרדים בהתאם למה שהכי משך אתכם בתקופת הלימודים. במידה ובחרתם בתחום האדריכלות, תתחילו תקופת התמחות בה תעבדו במשרד אדריכלים אמיתי ותראו כיצד מתנהלת עבודתו של אדריכל. במהלך ההתמחות, תזכו לגעת בנושאים שונים ולעיתים אף להיות אחראים לפרויקטים בעצמכם. לאחר אותה תקופה תוכלו ליצור תיק עבודות מרשים ואתו לנסות להתקבל לעבודה באחד ממשרדי האדריכלים במקום מגוריכם, או אפילו לנסות ולפרוץ בעצמכם אל השוק החופשי כעצמאים.

לימודי אדריכלות בישראל